حامیان دکتر سعید جلیلی

| جبهه رسانه انقلاب اسلامی |

حامیان دکتر سعید جلیلی

| جبهه رسانه انقلاب اسلامی |

پیوندهای روزانه

زندگینامه دکتر سعید جلیلی:

دکتر سعید جلیلی متولد سال 1344 در شهر مقدس مشهد (منطقه طلاب) است. وی تحصیلات خود را تا مقطع دکترای علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق «ع» به پایان رسانده و سابقه ای 20 ساله در وزارت خارجه دارد و از پرسنل باسابقه وزارت امور خارجه محسوب می شود. عنوان پایان نامه او (سیاست خارجی پیامبر) بود و به تدریس (دیپلماسی پیامبر) می پردازد. پایان نامه مقطع دکتری دکتر جلیلی به صورت کتاب منتشر شده و در کشور لبنان نیز به زبان عربی ترجمه و انتشار یافته است.

دکتر که به ساده زیستی در زندگی شخصی و رویکردهای اسلامی - انقلابی در دیپلماسی شهرت دارد، مورد اعتماد فراوان ولی امر مسلمین جهان حضرت امام خامنه ای در حوزه سیاست خارجی بوده و نماینده معظّم له در شورای عالی امنیت ملی نیز می باشد.

سعید جلیلی که دکترای علوم سیاسی دارد، به زبانهای عربی و انگلیسی نیز مسلط است و با توجه به سابقه ۲۰ ساله حضور در وزارت خارجه و جایگاه علمی، تسلط بسیار خوبی در موضوع هسته ای ایران خواهد داشت. از جمله تألیفات وی، کتاب سیاست خارجی پیامبر اسلام (ص)، الگوی تفکر سیاسی اسلام در قرآن کریم و مقالات مختلف در زمینه روابط بین المللی است. ظاهراً دکتر جلیلی حافظ کل قرآن نیز می باشند.

سعید جلیلی مسولیت هایی از قبیل: رئیس اداره بازرسی وزارت امور خارجه، دبیر اول، معاون اداره اول آمریکا در وزارت خارجه، مدیر بررسی های جاری دفتر رهبر معظم انقلاب، معاون اداره آمریکای شمالی و مرکزی، رایزن دوم، مشاور رئیس جمهور، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و... بود. وی هم اکنون نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران می باشد.
اما در این مقطع، جالب و قابل توجه است که بدانید این استاد دانشگاه و دیپلمات باهوش، در زمان جنگ تحمیلی بارها در جبهه به عنوان نیروی بسیجی حضور یافته است.

شاید خود دکتر جلیلی چندان راضی به گفتن این جزئیات نباشد، اما می گوئیم تا در تاریخ بماند که سعید جلیلی در زمان جنگ ایران و عراق به عنوان نیروی بسیجی بارها در جبهه‌های جنگ حضور یافت و در دی ماه سال ۱۳۶۵دیده بان لشگر نصر خراسان بود، که در عملیات کربلای ۵ از ناحیه پا مجروح شد و در بیمارستان صحرایی منطقه شلمچه، پای راست خود را از دست داد.

اکنون پای راست دکتر سعید جلیلی، مصنوعی است و به عبارت دقیق تر او یک پا ندارد، اما گام های علمی و استوارش در سیاست، قطعاً بیش از پیش زبانزد خواهد شد.

سعید جلیلی، نماینده رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی که در مهرماه ۱۳۸۶، در دولت محمود احمدی‌نژاد جایگزین علی لاریجانی شد.

زندگی‌نامه

سعید جلیلی متولد سال ۱۳۴۴ در شهر مشهد به دنیا آمد.[۱]

تحصیلات خود را تا مقطع دکتری علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق به پایان رسانده و سابقه‌ای ۱۸ ساله در وزارت امور خارجه دارد. عنوان پایان‌نامهٔ او «سیاست خارجی پیامبر» بود و در دانشگاه امام صادق به تدریس «دیپلماسی پیامبر» می‌پردازد.[۲]

حضور در جبهه

جلیلی در زمان جنگ ایران و عراق به عنوان نیروی بسیجی بارها در جبهه‌های جنگ حضور یافت.

در دی ماه سال ۱۳۶۵ دیده‌بان تیپ ۲۱ امام رضا (ع) خراسان بود که در عملیات کربلای ۵ پایش زخمی شد و در بیمارستان صحرایی منطقهٔ شلمچه در پی نبود امکانات و وضعیت اورژانسی پای راست خود را از دست داد.[۳]

سعید جلیلی در جنگ ایران و عراق (نفر نخست از چپ)

پیشینه اجرایی

وزارت امور خارجه

او در ۳۰ سالگی به ریاست اداره بازرسی وزارت امور خارجه برگزیده می‌شود و تا سال ۱۳۷۵ رئیس این اداره باقی می‌ماند. پس از آن تا سال ۱۳۷۶ که محمد خاتمی به ریاست جمهوری می‌رسد به عنوان معاون اداره اول آمریکا در وزارت امور خارجه فعالیت می‌کند. پس از آنکه این پست از او گرفته شد به سمت مدیریت بررسی‌های جاری دفتر رهبری انتخاب شد. تا اینکه در دولت محمود احمدی‌نژاد به وزارت امور خارجه بازگشت و به عنوان معاون اروپا و آمریکا به فعالیت پرداخت. در این مدت به همراه علی لاریجانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی در برخی مذاکرات با خاویر سولانا حضور داشت.[۴]

شورای عالی امنیت ملی

در مهرماه ۱۳۸۶، غلامحسین الهام، سخنگوی دولت محمود احمدی‌نژاد، با اعلام خبر استعفای علی لاریجانی، سعید جلیلی را به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی معرفی کرد.[نیازمند منبع]پس از آن آیت الله خامنه‌ای در تاریخ هشتم تیرماه ۱۳۸۷ طی حکمی وی را نماینده خود در شورای عالی امنیت ملی معرفی کرد. [۵]

جستارهای وابسته

منابع

  1. ۱٫۰۱٫۱ «زندگینامه: سعید جلیلی (۱۳۴۴- )». همشهری آنلاین, ۲۹ مهر ۱۳۸۶. بازبینی‌شده در ۲۹ شهریور ۱۳۹۱.
  2. منتجبی، اکبر. «وداع با لاریجانی، غالب یا مغلوب». شهروند امروز، ۶ آبان ۱۳۸۶، ص ۵۰
  3. «اختصاصی مرکز اسناد انقلاب اسلامی: دیپلمات جانباز». مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۹ مهر ۱۳۸۸. بازبینی‌شده در ۸ مرداد ۱۳۹۱.
  4. وداع با لاریجانی، غالب یا مغلوب. شهروند امروز، ۶ آبان ۱۳۸۶، ص ۵۰
  5. انتصاب نماینده رهبری در شورایعالی امنیت ملی، ۸ تیرماه ۱۳۸۷